IKUISESTI MATKALLA:

Mies ja Nainen

-        interaktiivinen kokemus

  Harva asia on vaikuttanut maailmanhistoriaan syvemmin kuin Miehen ja Naisen kohtaamattomuus. Täällä Suomessakin tämä toistemme ohi lipuminen, joko vihamielisesti tai välinpitämättömästi – mitä eroa niillä syvimmiltään on? – on vaikuttanut syvästi maamme historiaan, sosiaalisiin oloihin – ja taiteeseen. Suomen taidehistoriassa on monia naisvihaajia ja –vähätteliöitä - tai sitten on nykyinen kategoria Vahvoja Naisia jotka ’kyllä näyttävät ja päihittävät miehet’!!

 - Mutta missä olikaan Kohtaaminen....?

  Niin..., Kohtaaminen... - mikä itse asiassa onkaan mielenkiintoisempaa kuin Se Toinen, Se Erilainen? Onkin sanottu että ihminen rakastuu vain siihen mikä on hänelle Toista, Erilaista, Eksoottistakin – vain Tutkimaton ja Pohjaton jaksaa kiinnostaa.

  Näyttelyehdotukseni Porin taidemuseon lisäsiipeen johdattelee kävijän interaktiivisesti Ikuiselle Matkalle Miehen luota Naisen luo ja Naisen luota Miehen luo – kiertokulku on Loputon. Ja Ikuinen Matka on samalla Ikuinen Tanssi! Ja sillä matkallahan me kaikki olemme ikuisia opiskelijoita, joten tämä vastaa hakemuksen otsikkoa ’Matkalla – opiskelijat muuttuvassa tilassa’. Ja seuraavassa selviää millä tavalla itse tila on muuttuva ja elävä ehdotuksessani.

 - Seuraavia näyttelyohjeita kertoessani kannattaa samalla pitää oheinen näyttelytilan kaavio esillä.

  Jos Kävijä tulee museon lisäsiipeen pääsalin vasemmanpuolimmaisen oven kautta, hän joutuu ensin Kiusauskammioon, jossa hän joutuu valitsemaan Vallan ja Valinnan - Pakon ja Vapauden - välillä suhteessa toiseen sukupuoleen (huomaa sama kalevalainen poljento kuin pääsalin näyttelyssäkin: Valta vai Valinta? – Valon Varjossa; siten näyttelyehdotukseni kytkeytyy sekä runollisesti että kenties sisällöllisesti päänäyttelyyn). Iso kimalteleva Omena edustaa Valtaa; luonnollisenkokoinen ja –värinen Sydän taas Valintaa suhteessa toiseen sukupuoleen.

 Jos Kävijä taas menee pääsalista katsoen oikeanpuolimmaisesta ovesta sisälle näyttelysiipeen hän pääsee suoraan mukaan Matkalle, Tanssiin.

  Näyttelysiiven kullakin päätyseinällä tulee olemaan tekemäni maalaus; pääsalista katsoen oikeanpuoleisella päätyseinällä on Mies, vasemmanpuoleisella Nainen. Maalaukset tulevat olemaan niin suurikokoisia että ne hallitsevat tilaa, mutteivät liian ylivoimaisesti tai murskaavasti; lähinnä ne tulevat ovat ihmisenkokoiset Ihmiset.

 - Minulla ei ole vielä esittää maalauksista kuvausta koska ne elävät vain sydämessäni tällä hetkellä... Ja siellä ne ovat hyvin Elävät....

 Mies ja Nainen katsovat Toisiaan ja kutsuvat samalla Kävijän mukaan Matkalle, mukaan Tanssiin!  Koska Kävijä on luonnollisesti mies tai nainen, poika tai tyttö, hän saa näyttelytilassa liikkumisen ohella (kineettisesti) olla mukana myös maalaamassa ja kirjoittamassa Matkastaan. Lisäsiiven pitkille seinille on kullekin laitettu neljä suurta tyhjää paneelia/tyhjää kangaspohjaa (esim.190 x 250 cm/paneeli) ja saliin on koreihin varattu nopeasti kuivuvia akryylivärejä ja pastelleja joita Kävijä voi käyttää ilmaisemaan Matkaansa (korien lähelle tai seinille tulee merkintä: ’Maalaa tai piirrä oma matkasi’ ja seinille tulee isot tekstit Matkalla Miehen luo ja Matkalla Naisen luo nuolineen suuntaa osoittamaan; salin kiertokulku on myötäpäivään). Lisäksi näyttelytilaan tulee kaksi pientä pöytää ja tuoli ja tyhjä kirja jonne voi kirjoittaa Matkastaan; toinen pöytä on tietysti nimeltään Matkakertomus Miehen luo ja toinen Matkakertomus Naisen luo.

 Kävijä voi siis monella tavalla ilmaista itseään joko Miehen tai Naisen luo Matkalla olevana – tai molempina.

 - Olisi hyvä, jos lopputulokset - maalaukset, piirrokset ja kirjoitukset - dokumentoidaan näyttelyn päätyttyä valokuvina ja kirjasina jotka julkaistaan museon avustuksella.

  Kokonaistaideteos haluaa viitoittaa Tien ja Kiertokulun muttei olla liian määrittelevä tai hallitseva. Kuten me kaikki tiedämme, Miehen ja Naisen Mysteeri ei koskaan täysin avaudu ja uutta Löydettävää on aina loputtomasti; varsinkin jos se tapahtuu Suhteen ja/tai Kohtaamisen hedelmällisessä ilmapiirissä.

  Näyttely on myös helppohoitoinen ja siisti, koska maalaaminen ja piirtäminen tapahtuu paneeleille eikä suoraan seinille ja kirjoittaminen kirjoihin jotka kaikki saadaan siirettyä/purettua nopeasti uuden näyttelyn saapuessa paikalle.

  Näyttelyajankohdaksi toivoisin ajanjaksoa 1.7.-27.7.2008 koska se osuu 44. syntymäpäiväni kohdalle (9.7.) – ja 4 + 4 = 8, joka sivuttain makaavana on loputtomuuden ja ikuisuuden symboli – siis Ikuisen Tanssin!

  Tähän hakemukseen en ole liittänyt kuvia aikaisemmista teoksistani koska uudet teokset, ennenkaikkea maalaukset Mies ja Nainen, jotka teen tätä näyttelyä varten tulevat olemaan aivan erilaisia kuin mitä tähän asti olen tehnyt eikä mielestäni ole mitään järkeä tässä näyttää miltä ’tyylini’ näyttää – sitä paitsi se on tällä hetkellä voimakkaassa murroksessa.

  Ystävällisin terveisin,
  Töölössä, 7.10.2007

   Ari Kovero, Vapaan taidekoulun IV. vsk
 Sandelsinkatu 10 B 25
 00260 Helsinki
 puh. 044 360 7278
 kotisivut: www.arikovero.fi